تمرکز

تمرکز

دوسال پیش در دروه‌ی شیوع ویروس کرونا، شوربختانه از حضور در کلاس‌های یوگا دور ماندم. آن روزها به تازگی پیج اینستاگرام ساتیایوگا_توازنی را ساخته بودم. دغدغه‌مند آموزش یوگا بودم. می‌خواستم کارمایوگا را به کمک پیجم اجرا کنم. کارمایوگا یعنی خدمت در راه یوگا بدون چشم‌داشت. تقریبن هرروز چیزهایی درباره‌ی یوگا می‌نوشتم. و در پیجم منتشر می‌کردم.
یک روز یکی از مخاطبانم که تمایل داشت یوگا کند، سوالی پرسید. او پرسید: «اگر بخواهم یوگا را شروع کنم، اولین‌کاری که باید انجام بدهم چیست؟»
اولین چیزی که در آن لحظه به ذهنم رسید “تمرکز” بود.
به او گفتم: «آساناها، تمرینات تنفسی و تکنیک‌های یوگا، نیازمند آموزش هستند و باید به همراه یک مربی انجام شوند.»
اما در مسیر یوگا، تمرکز کلید ورود به هر تمرین است.
به او گفتم: «اولین‌قدم تمرکز است. نه به این معنی که روی متِ یوگا بنشینی و بکوشی تا متمرکز شوی. آنچه مهم است تمرکز  بر روی یکایک امور زندگی‌ست. یوگا در زندگی ما جاری‌ست هنگامی‌که کتاب می‌خوانیم. و تنها کتاب می‌خوانیم. هنگامی‌که چای می‌نوشیم. و تنها چای می‌نوشیم. یوگا در لحظه‌‌مان جاری‌ست هنگامی که گلی را می‌بوییم. و تنها گلی را می‌بوییم.»

امروز در سومین جلسه از دوره‌ی «از مراقبه تا نوشتن» درباره‌ی تمرکز گفتم. درباره‌ی گفتگویی که با یکی از مخاطبانم داشتم نیز گفتم.
گفتم: «آن روز ایده‌‌ای به ذهنم رسید. اینکه  یادداشت‌هایی با عنوان “یوگا در اولین‌قدم” را بنویسم.»
هدفم از نوشتن این یادداشت‌ها اجرای کارمایوگا بود. با این هدف می‌خواستم کسانی که مشتاقِ آغازِ راهِ یوگا هستند، بتوانند در اولین‌قدم، یادداشت‌های کوتاهی درباره‌اش بخوانند. می‌خواستم به این شیوه وارد جهان یوگا شوند. و جهان یوگا را وارد زندگی‌شان کنند.

🌱 تمرکز یعنی حضور یکپارچه‌ی ذهن در انجام هر عملی. آیا این حضور در لحظه نیست؟ و آیا این مراقبه نیست؟

🌱 اشعه‌های پراکنده‌ی خورشید در مرکز یک ذره‌بین، خالق آتش می‌شوند.
یوگا در زندگی من جاری‌ست هنگامی که می‌نویسم. و تنها می‌نویسم.

یادداشت‌_روز
یادداشت‌‌های یک یوگی
۱۴۰۲/۵/۲۳

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *